Lietotāju stāsti

Kas ir lietotāju stāsti, kāpēc tie ir nepieciešami un kā uzrakstīt labus lietotāju stāstus?

Kas ir lietotāja stāsts?

Lietotāja stāsts ir vispārīgs vietnes (programmas) funkcionalitātes apraksts, kas ir rakstīts no gala lietotāja viedokļa. Tā mērķis ir formulēt, kādas funkcionalitātes Jūsu vietnei ir nepieciešamas un kādu vērtību tās nodrošinās Jums un Jūsu vietnes apmeklētājiem.

Uz klientu vajadzībām orientēti uzņēmumi ir par 60 procentiem ienesīgāki salīdzinājumā ar uzņēmumiem, kas ir orientēti uz produktiem.

Ja vēlaties izveidot veiksmīgu – apmeklētājiem draudzīgu un interesantu vietni, ir nepieciešams izprast savu potenciālo klientu vajadzības, definēt mērķa auditoriju un tad izveidot tieši šai mērķa auditorijai maksimāli draudzīgu un interesantu vietni. Tieši šī iemesla dēļ lietotāja stāsti tiek rakstīti no gala lietotāju viedokļa un tajos tiek izmantota netehniska valoda.

 

Kāpēc veidot lietotāju stāstus?

Lietotāju stāsti nodrošina, ka Jūs un vietnes izstrādes komanda VIENĀDI SAPROT kāda vietne tiek veidota, kāpēc tā tiek veidota un kādu vērtību tai ir jārada gala lietotājam. Rezultātā – darbs pie vietnes izveides rit raitāk un vietne tiek izveidota ātrāk, tā izmaksā mazāk un galvenais – tā ir maksimāli precīzi pielāgota tieši Jūsu mērķa auditorijas un gala lietotāju vajadzībām un vēlmēm.

Ņemiet vērā, ka ar terminu “gala lietotājs” tiek saprasti ne tikai vietnes publiskās daļas apmeklētāji, bet visi vietnes lietotāji, tai skaitā – vietnes administratori, satura redaktori, satura autori, dizaineri utt.

Apskatīsim to ar sekojošu piemēru:

Biznesa mērķis – izveidot ziedu tirdzniecības un piegādes servisu.

Lai to realizētu Jums ir jāorganizē:

  • Ziedu iepirkšana;
  • Ziedu uzglabāšana;
  • Ziedu pārdošana un piegāde;

Katrs no šiem uzdevumiem ietver vairākus apakšuzdevumus, piemēram, ziedu pārdošana varētu ietvert mājas lapas izveidi, kurā cilvēki var apskatīt ziedu piedāvājumu, iegādāties tos un pasūtīt piegādi.

Tādā gadījumā šai mājas lapai būtu jānodrošina vairākas funkcionalitātes, piemēram:

  • Kādam uzņēmuma darbiniekam ir jāseko līdzi, lai mājas lapā tiktu attēlots aktuālais ziedu piedāvājums – jāievieto jauno ziedu foto un apraksti un jāizņem tie, kas, iespējams ir izpārdoti vai konkrētajā brīdī nav pieejami;
  • Kādam uzņēmuma darbiniekam ir jākomplektē saņemtie pasūtījumi;
  • Kādam uzņēmuma darbiniekam ir jāorganizē ziedu piegāde;
  • Noliktavas vadītājam ir jāseko atlikumiem un nepieciešamības gadījumā ir jāpapildina krājumi;
  • Uzņēmuma vadītājam ir jāsaņem informācija par finansiāliem un cita veida ieguvumiem vai zaudējumiem;
  • Mārketinga cilvēki, visticamāk, vēlas saņemt informāciju par vietnes apmeklētāju darbībām kamēr tie atrodas vietnē, ievākt klientu un vietnes apmeklētāju kontaktinformāciju, lai varētu nosūtīt tiem dažāda veida paziņojumus un piedāvājumus;

Lietotāja stāsti ir šo darbību apraksti apmēram pēc šādas formulas – Kā [īpašnieks / lapas administrators / lapas apmeklētājs] es vēlos [darbību], lai [priekšrocība/vērtība], piemēram:

  • Kā vietnes satura redaktors es vēlos, lai ievietojot jaunu ziedu foto un aprakstus tie parādītos arī sākuma lapā, lai tos redzētu maksimāli daudz vietnes apmeklētāju;
  • Kā vietnes satura redaktors es vēlos kontrolēt rakstu izskatu (iekļaujot attēlus un video) tā, lai tie būtu vizuāli pievilcīgi;
  • Kā pasūtījumu komplektētājs es vēlos saņemt informāciju par apstiprinātajiem pasūtījumiem tā, lai es varētu tos sakomplektēt 10 minūšu laikā skaitot no to apstiprināšanas brīža;
  • Kā uzņēmuma vadītājs es vēlos redzēt vietnes apmeklējumu statistiku un apmeklētāju darbības, lai es varētu identificēt novirzes vai iespējamās problēmas;
  • Kā mārketinga speciālists es vēlos jaunajiem klientiem izsūtīt kuponus nākamajiem pirkumiem, lai veicinātu atkārtotus pirkumus;
  • Kā vietnes apmeklētājs es vēlos veikt meklēšanu lapu pamattekstos, virsrakstos un pēc autoru vārdiem, lai es ātri varētu atrast to, ko vēlos;
  • Kā vietnes apmeklētājs es vēlos ievietot komentārus par rakstiem, lai citi tos varētu izlasīt;

 

Kā rakstīt lietotāju stāstus

Lietotāju stāstu galvenais mērķis ir saprast kādas funkcionalitātes mājas lapai ir nepieciešamas, gan no tās apmeklētāju, gan no Jūsu kā lapas īpašnieku, gan citu vietnes lietotāju viedokļa. Plus – ir vēlams norādīt katras funkcionalitātes/darba pieņemšanas kritērijus pēc kuriem Jūs vērtēsiet vai konkrētā funkcionalitāte ir ieviesta un sekojoši – arī mūsu darba kvalitāti.

Veidojot lietotāju stāstus centieties:

  1. Domāt par to, ko Jūs vēlaties atrisināt/izveidot/panākt, nevis to izdarīt. Tādējādi Jūs neierobežosiet iespējamos risinājumus un var gadīties, ka varēsim Jums piedāvāt kādu efektīvāku, drošāku vai lētāku risinājumu;
  2. Centieties rakstīt pēc iespējas īsi un lakoniski. Tas ir grūti, bet, jo vienkāršāki un viennozīmīgāki būs formulējumi, jo mazāk iespēju pārpratumiem;
  3. Viena darbība – viens stāsts. Ja vēlaties uzrakstīt kaut ko līdzīgu “kā klients es vēlos pārlūkot preces un pievienot tās grozam”, labāk sadaliet to 2 atsevišķos stāstos.
  4. Atcerieties, katram lietotāja stāstam pievienot skaidru pieņemšanas kritēriju, lai varētu pārbaudīt, vai tas ir pareizi ieviests (kas ierosina darbību, kad tā tiek veikta, kāds ir rezultāts. Piemēram – kad lietotājs aizpilda pieteikuma formu, ievadītie dati tiek saglabāti un ir eksportējami CSV formātā.).
  5. Centieties strukturēt lietotāju stāstus, piemēram, pēc lietotāju veida – lapas administratoram nepieciešamās funkcionalitātes, satura redaktoram nepieciešamās funkcionalitātes, vietnes apmeklētājiem nepieciešamās funkcionalitātes utt. Piemēram:
IDLietotājsDarbībaPriekšrocība / vērtībaPieņemšanas kritēriji
1Kā uzņēmuma vadītājses vēlos redzēt vietnes apmeklējumu statistiku un apmeklētāju darbībaslai es varētu identificēt novirzes vai iespējamās problēmasIr pieejami dati par vietnes un atsevišķu lapu apmeklētāju skaitu, cik ilgi viņi ir uzturējušies katrā lapā, no kuras lapas uz kuru viņi ir devušies un no kuras izgājuši no vietnes
2Kā vietnes apmeklētājs es vēlos veikt meklēšanu lapu pamattekstos, virsrakstos un pēc autoru vārdiemlai es ātri varētu atrast to, ko vēlosKatrā vietnes lapā ir meklēšanas lodziņš un ierakstot tajā jebkuru vārdu vai frāzi tiek atrastas visas lapas, kurās šis vārds vai frāze ir minēti
3es vēlos ievietot komentārus par rakstiemlai citi tos varētu izlasītKatram rakstam ir iespēja pievienot komentāru un zem raksta ir redzami pēdējie 20 komentāri

 

Lietotāju stāstu priekšrocības

  • Palīdz radīt lietotāju vajadzībām atbilstošas funkcionalitātes un definēt to īstenošanai nepieciešamos resursus;
  • Atvieglo prioritāšu noteikšanu un palīdz koncentrēties uz biznesa vērtību un klientu vajadzībām;
  • Ietaupa laiku un naudu, jo nodrošina vienādu izpratni starp pasūtītāju un izpildītāju par to, kas un kāpēc ir jāizveido;
  • Palīdz izsekot attīstības vēsturei (kuras funkcijas un kad tika pievienotas) un tādējādi izvairīties no funkcionalitāšu dublēšanās;
  • Nodrošina izstrādes elastību, jo darbi ir sadalīti mazākās sastāvdaļās, kuras nepieciešamības gadījumā ir iespējams modificēt;
  • Veicina sadarbību starp pasūtītāju un izpildītāju un radošus risinājumus, jo tehniskās puse ir atstāta izstrādātāju ziņā, kuri, visticamāk, labāk spēj atrast vispiemērotākos/izdevīgākos/ātrākos risinājumus.

4 domas par “Lietotāju stāsti”

  1. 7bb9f1e5b38286db66b11e8515cfcbc6?s=50&d=mm&r=g

    I would prefer to thank you for that efforts you have made in writing this write-up. I am hoping the exact same most effective get the job done from you in the potential too. In reality your creative writing skills has inspired me to start my personal BlogEngine blog now.

Atstājiet savu komentāru

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Pasūtiet savu WordPress vietni tūlīt!

Jo ātrāk sāksim – jo ātrāk Jūsu mājas lapa būs gatava!

Un Jūs kļūsiet pieejami arī Internetā!

lvLV