Mājas lapas SEO optimizācija

SEO pamati jaunām vietnēm – kas ir jāizdara pirms vietnes izveides, lai ietaupītu laiku un naudu vēlāk.

Kāpēc SEO optimizācija ir svarīga? Vienkārši – neatkarīgi no tā, cik izcils ir Jūsu produkts vai pakalpojums, Jums būs grūti ar to nopelnīt naudu, ja neviens to nevarēs atrast.

Par laimi SEO nav raķešu zinātne. Protams – nianšu apgūšana prasa laiku, taču, lai apgūtu pamatus un pareizi optimizētu savu vietni gadi nav nepieciešami. Sekojiet šajā rakstā dotajām pamācībām un Jūs sasniegsiet labus rezultātus nealgojot SEO aģentūras vai speciālistus.

 

Kas ir SEO?

SEO (Search Engine Optimization) ir darbību  kopums ar mērķi palielināt vietnes apmeklētāju skaitu no dabiskās meklēšanas rezultātiem (Organic search results). Tas ietver tādas lietas kā atslēgvārdu izpēte un satura izveide (On-Site SEO jeb On-Page SEO), saišu (backlink) veidošana (Off-Site SEO jeb Off-Page SEO) un tehniskie auditi (Technical SEO).

Neskatoties uz to, ka saistībā ar SEO mēs parasti runājam par to kā veidot vietnes saturu, lai tas būtu atrodams un saprotams tādiem meklēšanas rīkiem kā Google, Bing, Yahoo, Yandex … SEO ir arī par cilvēkiem, kuri izmanto šīs meklētājprogrammas. Tā ir izpratne par to, ko cilvēki meklē tiešsaistē, kādus vārdus viņi lieto meklējot un kāda veida saturu viņi vēlas atrast. Zinot atbildes uz šiem jautājumiem, Jūs varēsiet precīzāk, attiecīgi arī efektīvāk ar viņiem sazināties un piedāvāt, savus produktus un/vai pakalpojumus.

Turpmāk pārsvarā runāsim par to kā nokļūt Google meklēšanas rezultātu (SERP – Search Engine Results Pages) TOP 3 vai vismaz TOP 10. Kāpēc tikai Google?

  1. Pēc būtības visi meklēšanas rīki darbojas līdzīgi;
  2. Google ar 86,19% tirgus daļu ir izteikts šī tirgus līderis, kam seko Bing ar 7% un Yahoo ar 2,77% lielu tirgus daļu ( 2021 gada decembra dati).

 

SEO optimizācijas pamati

Domāju, ka esiet dzirdējuši par Maslova vajadzību hierarhiju? Ar SEO ir līdzīgi – tāpat kā pašizpausmei un mīlestībai nav nozīmes, ja nav pieejamas tādas pamatvajadzības kā barība un ūdens, tā arī Jūs nenokļūsiet SERP TOP 10, ja meklētājprogramma Jūsu vietni nevarēs atrast vai pareizi indeksēt.

Šajā gadījumā vajadzību piramīda būtu sekojoša:

  1. Meklētājprogrammām ir jānodrošina pieeja Jūsu vietnei, lai tās varētu to nolasīt un indeksēt;
  2. Ir jārada pārliecinošs un meklēšanas vaicājumiem atbilstošs saturs;
  3. Šim saturam jābūt optimizētam ar atbilstošiem atslēgvārdiem*, lai meklētājprogrammas to atzītu par atbilstošu konkrētiem meklēšanas vaicājumiem;
  4. Lieliska lietotāja pieredze (UX – User Experience) – vienkārša/saprotama navigācija un galvenokārt ātra lapu ielāde, kas samazina atlēcienu līmeni (bounce rate), palielina apmeklētāju vietnē pavadīto laiku un klikšķu skaitu, kas kopā norāda uz augstāku lietotāju iesaisti. Un Google patīk vietnes ar labu lietotāju iesaisti;
  5. Saturs, ar kuru tā lietotāji vēlas dalīties vai ir citēšanas vērts (nodrošina saites uz Jūsu lapu no citiem interneta resursiem (backlinks));
  6. Virsraksti, URL un meta apraksti, kas nodrošina augstāku CTR (Clickthrough rate).
  7. Satura fragmenti (featured snippets) un marķējuma shēmas (schema markup arī structured data vai rich results), lai izceltu atsauci uz savu lapu SERP.

*Atslēgvārdi – definīcijas atšķiras, piemēram – vārdi vai vārdu salikumi, kas vislabāk raksturo Jūsu lapas vai ziņas saturu. Bet tam, kas Jūsuprāt “vislabāk raksturo Jūsu lapas vai ziņas saturu” nav nozīmes, ja runājam par Google meklēšanas rezultātiem, jo ne jau Jūs meklējiet – to dara citi, ar atšķirīgu dzīves pieredzi un izpratni par lietām. Tāpēc es pārfrāzētu šo definīciju sekojoši – Atslēgvārdi ir vārdi vai vārdu grupas, ko interneta lietotājs izmanto, lai veiktu meklēšanu meklētājprogrammā.

Respektīvi – ja Jums liekas, ka Jūsu produktu vai pakalpojumu vislabāk raksturo vārds “X”, kas, iespējams, tā arī ir, bet vairums cilvēku meklējot šādu produktu vai pakalpojumu izmanto vārdu “Y” – visticamāk, ka viņi uz Jūsu mājas lapu nenonāks.

Tāpēc, ja vēlaties veiksmīgi attīstīt savu biznesu Internetā – viss sākas ar atslēgvārdiem. Tie ir rūpīgi jāizvēlas pirms sāciet veidot savu vietni un tās saturu.

 

Kas ir jāizdara pirms sāciet veidot savu vietni

1 Izvēlieties savu domēna nosaukumu.

Labs domēna nosaukumus ir tāds, kas:

  • Rada asociācijas ar Jūsu darbības jomu vai uzņēmuma nosaukumu;
  • Ir viegli iegaumējams;
  • Ja iespējams ietver galveno atslēgvārdu, kas raksturo vietnes saturu;
  • Augstākā līmeņa domēnam vajadzētu atbilst valstij, kurā ir Jūsu galvenais mērķa tirgus. example.de Vācijā, example.lv Latvijā utt.

URL parametru atsifrejums 2 1

 

 

 

Meklētājprogrammas var sākt pārmeklēt un indeksēt vietnes, tiklīdz tās ir pieejamas, tomēr jaunas vietnes gandrīz nekad ātri nenokļūst meklēšanas rezultātu pirmajās lapās – vienalga cik labs arī būtu to saturs. Tas ir tā sauktais Google Sandbox fenomens, kas var ilgt līdz pat 8 mēnešiem. Nav īsti skaidrs vai noteicošais ir laiks vai apmeklētāju skaits, kuru sasniedzot ierobežojumi tiek noņemti, bet ņemot vērā, ka vietnēm ar bagātīgu saturu un salīdzinoši lielu apmeklētāju skaitu šie ierobežojumi tiek noņemti ātrāk – visticamāk, ka ir kāds konkrēts apmeklētāku skaits kuru sasniedzot Google uzskata vietni par “cienīgu” parādīšanai SERP pirmajās lapās.

Zemāk esošajā grafikā ir redzama organiskās apmeklētāju plūsmas attīstība vietnei kurai palaišanas brīdī bija gandrīz 200 lapas, no tām 16 bija padziļināta satura raksti, kuru skaits katru nedēļu tika papildināts. Tomēr 3 mēnešu laikā progress bija minimāls, bet sasniedzot stabilu 300+ 1 dienas apmeklētāju skaitu – viss pēkšņi mainījās.

Search Console piemērs

 

 

 

 

Daži avoti iesaka palaist vietni tiklīdz ir nopirkts domeins  ar ziņojumu “Drīzumā …” vai tradicionālo WordPress ziņu “Just another WordPress site”.  Tomēr, ja lapā nav satura vai tā ir maz, iespējams, ka Google piemēros Thin content penalty un Jūsu lapai nokļūt meklēšanas rezultātu TOP 10 kļūs vēl grūtāk.

 

2 Definējiet vietnes struktūru

Vietnes struktūra un navigācijas vienkāršība ir viens no vissvarīgākajiem SEO elementiem. Protams, ka Jūs jebkurā gadījumā domāsiet par savas vietnes struktūru, taču ir svarīgi domāt par to stratēģiski – paturot prātā kā tā ietekmēs SEO, respektīvi – cik vienkārši vai sarežģīti meklētājprogrammām būs atrast un indeksēt vietnes saturu. Tas attiecas ne tikai uz robotiem/botiem, bet arī uz vietnes dzīvajiem apmeklētājiem.

Meklētājprogrammu ranžēšanas algoritmi izmantos vietnes struktūru, lai saprastu, cik katrs konkrētais saturs ir svarīgs un to klasificētu. Vietnes struktūra arī palīdz botiem atklāt/indeksēt lapas. Atsevišķu lapu indeksēšanā liela nozīme ir vietnes iekšējām saitēm – lapas uz kurām neved saites no citām tās pašas vietnes lapām var ilgstoši palikt neindeksētas.

Oficiāli vietņu struktūrai nav vienotas sistēmas vai labākās prakses, taču vietnes, kurās lapas atrodas mazāk klikšķu attālumā no sākumlapas, ir labāk piemērotas indeksēšanai – indeksēšanas roboti var vieglāk atrast lapas un nokļūt tajās. Vietnes ar sarežģītu struktūru var tikt indeksētas retāk, īpaši ja tās netiek regulāri papildinātas ar jaunu saturu.

Lielākā daļa vietņu izmanto “piramīdas” struktūru, kas sākas ar sākumlapu, kurai seko vissvarīgākās vietnes lapas. Tālāk nāk apakš kategorijas, atsevišķu produktu lapas, raksti, bloga raksti utt.

Vairumā gadījumu būtu ieteicams ievērot šādu hierarhiju:

  1. Mājas lapa kā augstākā līmeņa galvenā lapa;
  2. Navigācijas josla, kas nodala dažāda veida saturu (Par mums; Mūsu pakalpojumi; Cenas …):
  3. Informācijas lapas un kategoriju lapas;
  4. Produktu lapas
  5. Blogs un/vai cita veida atbalsta saturs, kas paredzēts, lai novirzītu apmeklētājus uz reklāmguvumu lapām vai produktu lapām.

Pirms vietnes palaišanas vajadzētu definēt/saprast kāds saturs un kurā vietā tiks parādīts un vēlams lai no jebkuras vietnes lapas līdz tam varētu nokļūt ar 3 līdz 5 klikšķiem.

 

3 Definējiet URL struktūru

Lai gan vietrāži (URL – Uniform Resource Locators jeb vienkāršā valodā – katras vietnes lapas unikālā adrese) nav SEO ranžēšanas signāls, tomēr URL struktūrai var būt liela nozīme indeksēšanā un tajā, kā meklētājprogrammas saprot vietni.

Centieties izmantojiet statiskus URL (kas nemainās un visiem lietotājam vienmēr ir vienādi).  Paši URL var būt aprakstoši, lai uzlabotu vidējo klikšķu skaitu (VKS/CTR) un padarītu tos pievilcīgākus informācijas meklētājiem SERP, bet mēģiniet izvairīties no satura dublēšanās, izmantojot vienus un tos pašus vārdus vairākos URL.

Izvairieties no sarežģītiem URL ar nejaušiem identifikatoriem un parametriem –  veidojiet tos ar vārdiem – skaidrus, kodolīgus, cilvēkiem saprotamus.

Slikti URL piemēri: https://www.example.com/index/23878656/abc/resources/products/id-26483h vai https://www.example.com /?p=20133.

Labs URL piemērs: http://www.web-studio.lv/majas-lapas-izstrade/, jo te uzreiz ir skaidrs par ko būs šī konkrētā lapa.

Tehniski WordPress URL struktūru ir jāiestata tikai vienreiz un to var viegli izdarīt wp-admin panelī / Iestatījumi / Paliekošās saites.

 

4 Veiciet atslēgvārdu izpēti

Lielākā daļa zina, cik svarīgi SEO ir atslēgvārdi. Taču parasti tiek uzskatīts, ka uz atslēgvārdiem balstīta satura veidošana sākas jau pēc tā publicēšanas. Labāka stratēģija ir koncentrēties uz atslēgvārdu izpēti pirms vietnes palaišanas, jo:

  1. Atslēgvārdu izpēte Jums noteikti palīdzēs gan vietnes struktūras, gan URL struktūras definēšanā – palīdzēs sadalīt saturu pēc atslēgvārdiem, pamatojoties uz to meklēšanas nolūku un konkurences līmeni;
  2. Palaižot vietni tajā ir nepieciešams saturs, bet meklētājprogrammām draudzīgu saturu ir grūti veidot bez atslēgvārdiem. Iespējams, Jums paveiksies un Jūs intuitīvi visu izdarīsiet pareizi, bet daudz liekāka ir varbūtība ka rezultāts nebūs apmierinošs.

Galvenie atslēgvārdi var tikt iekļauti augstākā līmeņa lapās un šo lapu URL, kur tie, visticamāk, iegūs augstāku vietu meklēšanas rezultātos.

Long-tail atslēgvārdus (atslēgvārdi, kurus veido vairāki vārdi) var izmantot zemāka līmeņa saturam un produktu lapām izveidojot konkrētākām tēmām pielāgotu saturu. Šiem atslēgvārdiem ir arī daudz skaidrāk saskatāms meklēšanas nolūks un Jūs variet tos izmantot arī, lai izveidotu jaunu sava bloga saturu vai veidotu zemāka līmeņa lapas, kas paredzētas apmeklētāju skaita (trafika) ģenerēšanai un atbilst ļoti specifiskiem vaicājumiem.

Detalizētu pamācība par atslēgvārdu izpēti un novērtēšanu  lasiet ŠEIT.

 

5 Izveidojiet SEO optimizētu saturu

Šī ir vēl viena acīmredzama jebkuras vietnes palaišanas sastāvdaļa – ja nav satura nevienam nav nekāda pamata šo vietni apmeklēt vai tajā uzturēties.

Atcerieties, ka “saturs” nozīmē ne tikai tekstu, bet arī attēlus, video, audio (piemēram – podkāsti), interaktīvas grafikas, navigācijas rīkus – praktiski visu, kas Jūsu vietnē būs redzams, lasāms, klausāms.

Jūs esiet veicis atslēgvārdu izpēti un tagad variet tos izmantot satura veidošanā. Paturiet prātā 2 lietas:

  1. Saturs ir jāveido tā lietotājiem – konkrētās lapas apmeklētājiem, nevis meklētājprogrammām. Bet šim saturam ir jābūt meklētājprogrammām draudzīgam, lai tas tiktu maksimāli pareizi/precīzi indeksēts.
  2. Saturam ir jāatbilst meklēšanas nolūkam – ja lietotājs lapā neatradīs meklēto, tā ātri tiks pamesta un Google izdarīs secinājumu, ka lapas saturs nav lietotājiem aktuāls un SERP tas tiks parādīts arvien tālāk no sākuma. Kad jau būsiet palaiduši vietni un pieslēguši to Google Search Console un Google Analytics Jūs varēsiet sekot līdzi tam cik ilgi lietotāji uzturas katrā Jūsu vietnes lapā – ja mazāk par 1 minūti un 30 sekundēm, es teiktu, kas lapas saturs ir jāuzlabo (tas neattiecas uz kuponu, interneta veikalu produktu lapām u.tml.).

Parasti atslēgvārdus tiek ieteikts ievietot:

  1. URL;
  2. Lapas aprakstā (Meta description);
  3. Virsrakstā un apakšvirsrakstos;
  4. Teksta sākumā;
  5. Vēl citur tekstā. Mērķis ir, lai atslēgvārdu blīvums būtu ap 1–2 % no kopējā teksta vārdu skaita.
  6. Bilžu aprakstos (Alternative (Alt) Text);

Tas viss, protams, palīdz meklētājprogrammām indeksēt saturu, taču patiesība ir tāda, ka nekas neliecina, ka Google ranžēšanas algoritms izmantotu jebkāda veida atslēgvārdu blīvuma metriku. Tāpat Google bieži rāda sevis pašas veidotus lapas aprakstus un daži eksperti iesaka tos (Meta description) pat neveidot, bet atļaut Google izveidot viņasprāt atbilstošākos un tādā veidā kvalificēties uz vairāk atslēgvārdiem. Tāpat bieži gadās ka Jūsu saturs tiek rādīts atbilstoši atslēgvārdiem par kuriem Jūs pat neesiet domājuši rakstot konkrēto tekstu.

Tas viss gan nenozīmē, ka atslēgvārdiem nav nozīmes, vienkārši izmantojiet atslēgvārdus tā lai tie maksimāli dabiski iekļautos rakstītajā vai cita veida saturā un necentieties to skaitu mākslīgi palielināt.

 

6 Izveidojiet savu vietni atbilstoši Google vadlīnijām

Google ir izstrādājis  SEO ceļvedi, kurā tiek aprakstīta labākā iespējamā prakse. Pirms vietnes palaišanas pārliecinieties, vai Jūsu vietne un tās saturs nepārkāpj šos Google noteikumus. Tas ir svarīgi! Ja pārkāpsiet Google definētos labās prakses priekšrakstus – pastāv liela iespēja, ka Jūsu vietne tiks sodīta* (Google manual action).

*Manuāla darbība ir sods, ko Google uzliek par labās prakses vadlīniju neievērošanu. Kādas tam ir sekas? Visbiežāk tiek samazināta vietnes redzamība meklēšanas rezultātos. Ir divu veidu manuālās darbības:

  • Tādas kas attiecas uz visu vietni un manuālo darbību rezultātā visi vietnes atslēgvārdi iegūst zemas pozīcijas SERP.
  • Tādas kas attiecas tikai uz vienu vai dažām vietnes lapām – tad pēkšņi samazinās tikai dažu atslēgvārdu redzamība.

 

7 UX un vietnes ātrums

2020 gada maijā Google paziņoja par Core Web Vitals ieviešanu – parametriem, kas izstrādāti, lai novērtētu lapas “veselību”, nodrošinātu vienmērīgu un nevainojamu lietotāja pieredzi (UX – User Experience).

Šos rādītājus veido trīs komponenti: satura ielādes ātrums (LCP –Largest Contentful Paint), interaktivitāte (FID – First Input Delay) un vizuālā stabilitāte (CLS – Cumulative Layout Shift).

Šobrīd Core Web Vitals jau ir būtiska Google ranžēšanas algoritma sastāvdaļa. Tāpēc – ja vēlaties nokļūt SERP TOP 10, Jums par šiem parametriem ir jāzina un jāplāno kā būvēt savu vietni tā, lai tie būtu maksimāli augsti.

Te jāpiebilst, ka Google neuzlabos Jūsu vietu SERP par to ka Jūsu vietnei ir labi Core Web Vitals, bet pazeminās Jūsu vietnes pozīcijas ja tie būs slikti.

Core Web Vitals ļoti būtiski ietekmē lapas ielādes ātrums, kas, savukārt ir atkarīgs no:

  • Hostinga/Web servera atrašanas ātruma DNS Lookup (DNS – Domain Name System);
  • Hostinga/Web servera atbildes ātruma (TTFB – Time to first byte) – Interneta pārlūks (Chrome, FireFox …) pieprasa informāciju un serveris to sniedz. Jo lēnāka ir atbilde, jo vairāk laika ir nepieciešams, lai Interneta pārlūks uzģenerētu lietotāja pieprasīto lapu;
  • Hostinga/Web servera darbības ātruma – jo ātrāk lietotāju pieprasītie dati tiek apstrādāti, jo ātrāk tos ir iespējams nosūtīt uz lietotāja datoru;
  • Attāluma līdz serverim – jo serveris ir tuvāk lietotājam, jo ātrāk dati tiek nosūtīti uz lietotāja datoru. To gan ietekmē arī visi iepriekš minētie faktori un var gadīties, ka dati, pieprasot tos no servera Frankfurtē, Rīgā tiek saņemti ātrāk, nekā no servera, kas atrodas Rīgā;
  • Datu daudzuma, kas ir jāpārsūta. Atcerieties, ka mazāk ir labāk – jo mazāk lapā būs liela izmēra bilžu, bilžu karuseļu un visādu citu kustīgu, mirguļojošu utt., detaļu, jo mazāk datu būs jāpārsūta un lapa ielādēsies ātrāk.

Ņemot vērā, ka ap 53% no vietņu apmeklētājiem tajās nokļūs no dabiskās meklēšanas rezultātiem – ir vērts par šiem jautājumiem padomāt pirms sākat veidot savu vietni, jo pēc vietnes palaišanas izmaiņas vietnes struktūrā un dizainā būs grūtāk īstenojamas.

Labus vietņu dizaina paraugus (ielādējas ātrāk kā 2 sekundēs) Jūs variet apskatīt šīs vietnes sadaļā Mājas lapu paraugi.

 

8 Mobilajām iekārtām draudzīgs dizains

Šī, gan, manuprāt ir novecojusi rekomendācija, bet ņemot vērā, ka joprojām ir dažas mobilajām iekārtām nedraudzīgas vietnes un ka vismaz 60% lietotāju Interneta vietnes lieto izmantojot mobilās iekārtas – īsi to aplūkosim.

Galvenais, kas būtu jāņem vērā veidojot WordPress vietni – vai izvēlētā tēma ir mobilajām iekārtām draudzīga (responsive design). Pēdējo gadu laikā veidotām tēmām šī funkcionalitāte tiek iekļauta, bet vecākām varētu arī nebūt. Vienkārši, pirms sāciet izmantot iepatikušos tēmu – pārliecinieties vai tā ir mobilajām iekārtām draudzīga.

Tādi parametri kā teksta lielums un formatējums vai attālums starp lapas elementiem WordPress ir viegli maināms jebkurā brīdī un par to cik svarīgs ir lapas ielādes laiks jau runājām (mobilajām iekārtām tas ir vēl svarīgāks, jo datu pārraide salīdzinot ar stacionāro tīklu ir lēnāka).

 

Vietnes palaišanas un turpmākā novērtēšana

Būtiska SEO daļa ir iespēja mērīt vietnes apmeklētāju skaitu un izsekot viņu darbībām, kamēr tie atrodas Jūsu vietnē. Šim nolūkam parasti tiek izveidots Google Analytics konts un katrā vietnes lapā tiek ievietots Google Analytics izsekošanas kods un aktivizēta Google Search Console.

Google Analytics ļauj Jums izsekot vietnes apmeklētāju skaitu un darbības, bet Google Search Console Jūs variet iegūt informāciju par Jūsu vietnes sniegumu tieši organiskajos meklēšanas rezultātos (kādi atslēgvārdi ir rādīti SERP, cik bieži, cik cilvēku uz tiem ir uzklikšķinājuši utt.) un, kas ir ne mazāk svarīgi – par ar Jūsu vietni saistītām tehniskām problēmām, kas ir ļoti noderīgi diagnosticēšanai un vietnes kopējā snieguma uzlabošanai.

Tas arī viss, lai izdodas!

7 domas par “Mājas lapas SEO optimizācija”

Atstājiet savu komentāru

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Pasūtiet savu WordPress vietni tūlīt!

Jo ātrāk sāksim – jo ātrāk Jūsu mājas lapa būs gatava!

Un Jūs kļūsiet pieejami arī Internetā!

lvLV